W systemie wFirma dla Biur Rachunkowych możliwe jest dodanie kontrahenta na dwa sposoby:
W zakładce CRM » KONTRAHENCI » DODAJ KONTRAHENTA
» WYPEŁNIJ RĘCZNIE,
» POBIERZ (z GUS - tylko dla kontrahentów krajowych).
Podczas wystawiania faktur w zakładce PRZYCHODY » SPRZEDAŻ poprzez funkcję:
+ DODAJ NOWEGO (otworzy się okno do ręcznego wprowadzenia danych),
POBIERZ Z GUS (tylko dla kontrahentów krajowych),
wpisując w polu NABYWCA numer NIP kontrahenta krajowego (pojawi się pole automatycznego pobierania danych z GUS).
Podczas księgowania wydatków w zakładce WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT poprzez funkcję:
+ DODAJ NOWEGO (otworzy się okno do ręcznego wprowadzenia danych),
POBIERZ Z GUS (tylko dla kontrahentów krajowych),
wpisując w polu DOSTAWCA numer NIP kontrahenta krajowego (pojawi się pole automatycznego pobierania danych z GUS).
W przypadku kontrahentów krajowych możemy dane wprowadzić ręcznie bądź poprzez pobranie danych z GUS.
W przypadku kontrahentów zagranicznych należy ręcznie wypełnić jego dane.
Kontrahent z Unii Europejskiej:
w polu NAZWA PEŁNA podajemy jego nazwę,
w polu NIP należy wybrać i wprowadzić numer VAT UE poprzedzony prefiksem unijnym (np. DE, GB, itd.),
wpisujemy adres i jeśli nie zawiera kodu pocztowego, to w polu KOD należy zrobić spację,
KRAJ można wybrać z rozwijanej listy.
2. Kontrahent spoza Unii Europejskiej:
w polu NAZWA PEŁNA podajemy jego nazwę,
w polu NIP należy wybrać INNY i wprowadzić numer identyfikacyjny z faktury,
wpisujemy adres i jeśli nie zawiera kodu pocztowego, to w polu KOD należy zrobić spację,
KRAJ można wybrać z rozwijanej listy.
Dane osoby prywatnej możemy wprowadzić tylko ręcznie:
w polu NAZWA PEŁNA podajemy imię i nazwisko,
w polu NIP należy wybrać wybrać BRAK i nic nie wprowadzać,
wpisujemy adres zamieszkania nabywcy.
Podczas dodawania kontrahenta w zakładce FAKTURY istnieje możliwość indywidualizacji kontrahenta poprzez dodanie szczegółowych danych:
RACHUNEK - tutaj należy wybrać numer rachunku bankowego, który będzie widoczny na fakturach w danych sprzedawcy dla konkretnego kontrahenta. Wybór tego pola jest istotny zwłaszcza w sytuacji, gdy firma posiada kilka rachunków dla różnych grup kontrahentów.
JĘZYK - opcja ta umożliwia wybór języka, w którym będą wystawiane faktury dla danego kontrahenta.
RABAT - opcja ta daje możliwość przypisania rabatu procentowego dla kontrahenta.
TERMIN PŁATNOŚCI - istnieje możliwość dodania indywidualnego terminu płatności przypisanego dla konkretnego kontrahenta, który będzie liczony w dniach od daty wystawienia faktury.
METODA PŁATNOŚCI - w tym miejscu można przypisać odpowiednią formę płatności do odpowiedniego kontrahenta. Jeśli pole nie zostanie uzupełnione, to przy wystawianiu faktury zostanie zastosowana ostatnio użyta metoda płatności,
Opcja przypomnienia o niezapłaconych fakturach
W zakładce DODATKOWE INFORMACJE należy uzupełnić dane osoby kontaktowej oraz informacje na potrzeby kontaktu mailowego i telefonicznego oraz numer rachunku bankowego.
W zakładce OPIS możemy umieścić np. dodatkowe informacje o kontrahencie, transakcjach i charakterystyce współpracy.
Po wprowadzeniu wszystkich danych należy je zapisać poprzez funkcję ZAPISZ.