W systemie wFirma dla biur rachunkowych można sporządzić formularz Z-3a. Generowanie tego druku dostępne jest wyłącznie dla zleceniobiorców objętych dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. Poniżej instrukcja wypełniania go w systemie.
Formularz ZUS Z-3a dodaje się w podczas wprowadzania nieobecności pracownika w KADRY » PRACOWNICY klikając na nazwisko pracownika. Po otwarciu się okna Szczegóły pracownika konieczne jest przejście do zakładki CZAS PRACY » NIEOBECNOŚCI gdzie wybrać należy wybieramy DODAJ NIEOBECNOŚĆ.
W tym miejscu wprowadza się rodzaj nieobecności i okres jej obowiązywania. Po wprowadzeniu odpowiednich danych wybrać należy ZAPISZ I GENERUJ ZUS Z-3A. Wtedy pokaże się formularz do edycji.
Jeśli zapisano nieobecność bez wygenerowania Z-3a wówczas można je utworzyć ze szczegółów pracownika KADRY » PRACOWNICY » SZCZEGÓŁY PRACOWNIKA » CZASU PRACY » NIEOBECNOŚCI zaznaczenie nieobecności DRUKUJ
Część I Z-3a uzupełnia się automatycznie na podstawie informacji wprowadzonych w ustawieniach. Nie można ich edytować, dlatego każda ze zmian powinna być wprowadzona najpierw w ustawieniach, aby zaczytały się poprawnie.
Część II uzupełniana jest automatycznie na podstawie danych przypisanych do zleceniobiorcy w zakładce Kadry. Nie ma możliwości jej edytowania.
W części III zgodnie z informacjami podanymi podczas wprowadzania nieobecności zostanie zaznaczony rodzaj świadczenia o jakie zleceniobiorca występuje. Wpisany zostanie okres, za który powinien zostać wypłacony zasiłek.
ZUS Z-3a w systemie wFirma dla biur rachunkowych przeznaczony jest wyłącznie dla zleceniobiorców - dlatego w punkcie IV zaznaczony jest od razu punkt 2 bez możliwości edycji. Podleganie ubezpieczeniom jest czytane ze schematu ustawionego przy aktualnej umowie.
W części V konieczne jest podanie informacji dotyczących zleceniobiorcy:
Część VI zawiera informacje o wypłaconych przez płatnika świadczeniach. Punkt 1 nie dotyczy zleceniobiorcy, dlatego zaznaczone powinno tam być NIE.
Do pola przy punkcie 2 wpisuje się okresy, za które zostały wypłacone zasiłki. Automatycznie zaznaczone jest NIE , dla firm, które nie są płatnikami zasiłków. Jeśli zasiłki były wypłacone należy zaznaczyć TAK i uzupełnić dane jak kod literowy i okres.
W punkcie 3 oznacza się wypłatę zasiłku macierzyńskiego. Automatycznie zaznaczone jest NIE. Po wyborze opcji TAK konieczne jest uzupełnienie pozostałych danych jak okres i procent stawki zasiłku. Punkt 4 nie odnosi się do zleceniobiorców, zatem należy zaznaczyć tu NIE.
W części VII zaznacza się liczbę osób objętych ubezpieczeniem chorobowym na dzień 30 listopada roku poprzedniego.
Część VIII jest do samodzielnego uzupełnienia. Pomocna w tej sytuacji może być kartoteka dochodowa, którą generuje się poprzez KADRY » PRACOWNICY » DRUKUJ » KARTOTEKA DOCHODOWA.
Do wyliczenia podstawy zasiłku chorobowego przyjmuje się przeciętny miesięczny przychód z ostatnich 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. W przypadku krótszego zatrudnienia, do ustalenia podstawy przyjmuje się przychód za pełne miesiące kalendarzowe.
Informacje, jakie należy uzupełnić w tej części druku Z-3a zostały podane w pouczeniu do zaświadczenia na stronie 6 sekcja: Informacje o przychodzie.
W tej części uzupełnić należy numer rachunku, na który ma zostać przelane świadczenie.
Na końcu znajduje się oświadczenie o podaniu faktycznych danych i zobowiązanie do poinformowania ZUS o ewentualnych zmianach.
Po wypełnieniu Z-3a i wyborze opcji ZAPISZ wygenerowany formularz będzie widoczny w zakładce KADRY » DEKLARACJE.