W systemie wFirma dla biur rachunkowych rozliczeń z wyciągu bankowego można dokonać na trzy sposoby: poprzez bezpośrednią integrację z bankiem, poprzez import wyciągu bankowego z pliku, czy poprzez ręczne księgowanie wyciągu bankowego.
Bezpośrednia integracja z bankiem
Dzięki integracji poprzez API z wybranymi bankami możliwe jest połączenie systemu wFirma z bankiem przedsiębiorcy poprzez udzielenie zgody raz na 90 dni. Więcej na temat tej integracji w artykule pomocy: Bezpośredni import transakcji w module Bank - integracja z bankiem.
Import wyciągu z pliku bankowego
Drugą z możliwości zautomatyzowania pracy na wyciągu bankowym jest import z bankowego pliku, o czym szczegółowo w artykule pomocy: Importowanie wyciągu bankowego z pliku.
Ręczne księgowanie wyciągu bankowego
W przypadku, gdy importowanie wyciągu bankowego nie jest możliwe należy przejść do zakładki START » PŁATNOŚCI » BANK, gdzie możliwe jest ręczne dodawanie przelewów przy pomocy akcji DODAJ »
- WB - wpływ,
- WB - wypływ.
W przypadku korzystania z akcji WB - wpływ/WB - wypływ możliwe jest sparowanie dodawanego wpisu z dokumentem w systemie lub ręczne zaksięgowanie go bez powiązania wybierając opcję INNE.
Księgowanie WB - połączenie płatności bez rozrachunku
W przypadku, gdy transakcja została rozliczona bez połączenia z wyciągiem bankowym możliwe będzie po rozliczeniu transakcji połączenie tej płatności z pozycją z wyciągu bankowego. W tym celu w trakcie rozliczenia (opcja ROZLICZ w zakładce START » PŁATNOŚCI » BANK) w oknie wyboru WYDATKU bądź PRZYCHODU pojawi się dodatkowy podział dokumentów na NIEROZLICZONE i ROZLICZONE BEZ ROZRACHUNKU. Wówczas po przejściu do podzakładki ROZLICZONE BEZ ROZRACHUNKU można wybrać dokumenty faktury, które są rozliczone, ale płatności nie powodowały aktualizacji rozrachunku.
Dla wzorcowego planu kont schemat księgowania WB utworzony jest automatycznie na podstawie powiązania z dokumentem. Rozksięgowanie na konta widoczne jest po sparowaniu transakcji z banku (zaciągniętej za pomocą IMPORTUJ Z PLIKU) z dokumentem w systemie (przychodem/wynagrodzeniem/deklaracją/wydatkiem) i widoczne jest w podzakładce DEKRETACJA podczas rozliczania transakcji z WB.
Natomiast w przypadku transakcji, których nie można sparować z dokumentem w systemie należy wybrać podczas rozliczenia opcję INNE, a następnie ręcznie wprowadzić opis i przejść do zakładki DEKRETACJA w celu samodzielnego uzupełnienia kont księgowych lub użycia schematu zdefiniowanego wcześniej w USTAWIENIACH.
Księgowanie WB - środki pieniężne w drodze
Nowym dodanym schematem dekretacji są "Środki pieniężne w drodze", które dokonują automatycznego zadekretowania wpisu z wyciągu po stronie konta rachunku bankowego i konta "Środki pieniężne w drodze".
Księgowanie WB - Transakcje z płatnikiem
W przypadku wzorcowego planu kont użytkownik będzie miał dostęp do schematu księgowego "transakcje z płatnikiem", który będzie można wybrać na poziomie księgowania wyciągu bankowego po skorzystaniu z opcji INNE w polu "Za co?". Wówczas obok w polu za pomocą ikony lupki będzie możliwe wybranie kontrahenta bądź pracownika z listy. Jeśli jest ich dużo na liście można wyszukać podmiot/pracownika za pomocą wyszukiwarki.
- aby dodać schemat dla wpływu: W oknie, które się pojawi uzupełniamy następująco dane:
- nazwa schematu - transakcje z płatnikiem,
- kategoria - WB - wyciąg bankowy - wpływ - inne bez powiązania z dokumentem
- Konto WN:
- numer konta z kontami bankowymi z podłączoną kartoteką np. 131-[konto bankowe]
- wartość -> [kwota]
- Konto MA:
- konto z kontrahentami z podłączoną kartoteką np. 200-[kontrahent] + dodajemy wyrażenie logiczne (([podmiot] == "Kontrahent") LUB ([podmiot] == "Brak"))
- wartość -> [kwota]
- konto z pracownikami z podłączoną kartoteką np. 234-[pracownik] + dodajemy wyrażenie logiczne ([podmiot] == "Pracownik") ORAZ NIE([obiekt] == "Wypłata") ORAZ NIE([obiekt] == "Dywidenda")
- wartość -> [kwota]
- aby dodać schemat dla wypływu: W oknie, które się pojawi uzupełniamy następująco dane:
- nazwa schematu - transakcje z płatnikiem,
- kategoria - WB - wyciąg bankowy - wypływ - inne bez powiązania z dokumentem
- Konto WN:
- konto z kontrahentami z podłączoną kartoteką np. 200-[kontrahent] + dodajemy wyrażenie logiczne (([podmiot] == "Kontrahent") LUB ([podmiot] == "Brak")) ORAZ ([obiekt] == "Wydatek")
- wartość -> [kwota]
konto z pracownikami z podłączoną kartoteką np. 234-[pracownik] + dodajemy wyrażenie logiczne ([podmiot] == "Pracownik") ORAZ NIE([obiekt] == "Wypłata") ORAZ NIE([obiekt] == "Dywidenda") - wartość -> [kwota]
- Konto MA:
- numer konta z kontami bankowymi z podłączoną kartoteką np. 131-[konto bankowe]
- wartość -> [kwota]
Księgowanie WB - podgląd pozostałej wartości do sparowania
Podczas rozliczania transakcji zaimportowanej z banku w zakładce START » PŁATNOŚCI » BANK, w oknie parowania przelewu widnieje wiersz POZOSTAŁO, który pozwala na szybki podgląd pozostałej, nierozliczonej wartości do sparowania.
Księgowanie WB - szybki podgląd salda banku
W systemie w zakładce START » PŁATNOŚCI » BANK dostępny jest podgląd salda banku.
Aby saldo wskazywało wartość muszą być spełnione następujące warunki:
- w filtrze rachunek bankowy - wskazany rachunek bankowy dla którego ma zostać określone saldo,
- dla wyciągu bankowego wprowadzony jest bilans otwarcia w danym roku obrotowym dla wskazanego rachunku,
- rachunek prowadzony jest w PLN.
Zdefiniowanie serii numeracji dekretacji wyciągu bankowego
W sytuacji, gdy użytkownik chce, aby dekretacje wyciągów bankowych miały odrębne serie numeracji, to można je zdefiniować przy dodawaniu wyciągu bankowego. W tym celu należy przejść do zakładki USTAWIENIA » MOJA FIRMA » EDYTUJ » RACHUNKI BANKOWE, gdzie po skorzystaniu z opcji DODAJ RACHUNEK, w oknie które się pojawi po uzupełnieniu podstawowych danych można w polu SERIA NUMERACJI WB wskazać utworzoną wcześniej serie numeracji bądź dodać nową za pomocą opcji +NOWA SERIA.
Dodając nową serię numeracji WB należy określić jej nazwę oraz wzorzec. Wówczas w trakcie dekretacji wyciągu z danego rachunku bankowego wpisy będą zawierały wskazaną serię numeracji.