W dokumentach księgowych klienta została mi dostarczona faktura korygująca wystawiona z powodu zawyżenia ceny. Jak wygląda księgowanie korekty wystawionej z powodu błędu rachunkowego, która dotyczy faktury pierwotnej z poprzedniego okresu?
Magda, Bogatynia
W systemie wFirma dla Biur Rachunkowych nie ma możliwości automatycznego ujęcia wystawionej korekty z powodu błędu rachunkowego w odpowiednim okresie jeżeli faktura pierwotna i faktura korygująca nie zostały wystawione w tym samym miesiącu. Dlatego po wystawieniu faktury korygującej poprzez zakładkę PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » MODYFIKUJ » KORYGUJ POZYCJE FAKTURY.
W oknie które się pojawi należy uzupełnić wymagane dane, a następnie w zakładce ZAAWANSOWANE w pozycji SKUTEK KSIĘGOWY zaznaczyć opcję NIE KSIĘGUJ.
Następnie ujmujemy korektę bezpośrednio w ewidencjach:
do KPiR schematem: EWIDENCJE » KPIR » DODAJ WPIS. Uzupełniamy dane zgodnie z fakturą korygującą. W polu "Sprzedaż tow. i usł." ujmujemy kwotę netto ze znakiem minus, a w polu “Data” należy wprowadzić datę wystawienia faktury pierwotnej.
do rejestru VAT sprzedaży schematem: EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY » DODAJ WPIS. Uzupełniamy dane zgodnie z fakturą korygującą. W polu stawki, kwotę netto ujmujemy ze znakiem minus, w polu “Data księgowania” należy wprowadzić datę wystawienia faktury pierwotnej oraz jako “Rodzaj” należy wybrać opcję KOREKTA SPRZEDAŻY.