W systemie wFirma dla biur rachunkowych można prowadzić rozliczanie organizacji NGO (księgowość w ngo) w tym stowarzyszeń i fundacji, również ze statusem Organizacji Pożytku Publicznego. Tego typu podmioty mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z dedykowanymi schematami np. dla RZiS czy bilansu co obejmuje program dla księgowości ngo.
Aby dodać podmiot NGO na liście firm należy skorzystać z opcji DODAJ KLIENTA, wówczas po wprowadzeniu numeru NIP w oknie “Ustawienia początkowe firmy” weryfikujemy zaciągnięte dane i następnie w polu RODZAJ FIRMY wskazujemy SPÓŁKA, a następnie w polu RODZAJ SPÓŁKI wskazana będzie opcja INNE.
Rozliczając stowarzyszenie czy fundację przy dodawaniu roku obrotowego należy wybrać po uzupełnieniu danych w polu DEFINIOWANIE PLANU KONT opcję UTWÓRZ WŁASNY PLAN KONT.
Następnie, w oknie jakie się pojawi wprowadzany jest Plan kont ręcznie (DODAJ KONTO lub DODAJ FOLDER jeżeli przed dodaniem analityki chcemy podzielić zespół na dodatkowe podfoldery) lub poprzez IMPORTUJ Z PLIKU (gdy chcemy przenieść plan kont np. z innego systemu).
Po wprowadzeniu planu kont można przejść do tworzenia własnych dedykowanych schematów księgowych: USTAWIENIA »PODATKI» PLAN KONT I SCHEMATY KSIĘGOWE. Dodane schematy będą mogły być wykorzystane m.in. przy wprowadzaniu przychodów lub wydatków czy dekretowania rozliczanych deklaracji podatkowych.
Aby w systemie wFirma dla biur rachunkowych wygenerować sprawozdania dla jednostek pozarządowych OPP należy w pierwszej kolejności zdefiniować i bilans oraz rzis.
Schemat bilansu definiuje się w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » SPRAWOZDANIE FINANSOWE » BILANS gdzie należy dodać schemat wybierając BILANS - OPP (zał. 6 UoR)
lub jeśli schemat został dodany automatycznie wybrać go z listy » MODYFIKUJ.
Następnie można przypisywać konta jakie mają wejść do rozliczeń.
Aby sporządzić bilans należy przejść do zakładki STRAT » SPRAWOZDANIA FINANSOWE » BILANS » DODAJ wybierając typ - Bilans - OPP (zał. 6 UoR).
Ostateczny bilans na podstawie którego ma być sporządzone e-sprawozdanie finansowe należy zatwierdzić:
Schemat rachunku zysków i strat definiuje się w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » SPRAWOZDANIE FINANSOWE » RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT gdzie należy dodać schemat wybierając RZiS jednostka OPP - (zał. 6 UoR)
lub jeśli schemat został dodany automatycznie wybrać go z listy » MODYFIKUJ. Następnie można przypisywać konta jakie mają wejść do rozliczeń.
Aby sporządzić rachunek zysków i strat należy przejść do zakładki STRAT » SPRAWOZDANIA FINANSOWE » RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT » DODAJ wybierając typ i wariant - dla jednostki OPP.
Ostateczny RZIS na podstawie którego ma być sporządzone e-sprawozdanie finansowe należy zatwierdzić:
Na podstawie stworzonych i zatwierdzonych bilansów i RZiS można przystąpić do generowania e-sprawozdania STRAT » SPRAWOZDANIA FINANSOWE » E-SPRAWOZDANIE FINANSOWE » DODAJ wybierając typ - Dla jednostki OPP.