Od lutego 2020 roku ulgę mały ZUS zastąpiła mały ZUS plus (składki od dochodu). Z opłacania tych składek mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy osiągnęli w poprzednim roku kalendarzowym przychód nieprzekraczający 120 tys. zł. Z ulgi mały ZUS plus można korzystać przez okres 36 miesięcy w ciągu kolejnych 60 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. W trakcie obowiązywania ulgi przedsiębiorcy będą opłacać składki ZUS od podstawy ustalonej w oparciu o uzyskany dochód, przy czym składka na ubezpieczenie zdrowotne pozostanie niezmienna.
Wszystkie formalności z przejściem na mały ZUS plus można dokonać w systemie wFirma dla Biur rachunkowych, dzięki czemu w szybki sposób wyśle się do ZUS deklaracje zgłoszeniowe oraz w odpowiednim miesiącu zostanie automatycznie utworzona deklaracja DRA cz. II lub RCA cz. II.
Osoby, które są uprawnione do małego ZUS muszą w pierwszej kolejności dokonać wyrejestrowania z ubezpieczeń na deklaracji ZUS ZWUA poprzez START » ZUS » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ » ZUS ZWUA. Wyrejestrowania należy dokonać z dotychczasowym kodem tytułu ubezpieczenia.
Następnie należy dokonać zgłoszenia do ubezpieczeń na druku ZUS ZUA/ZZA w zakładce START » ZUS » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ » ZUS ZUA/ZZA. Rejestracja powinna nastąpić z kodem tytułu ubezpieczenia 05 90 lub 05 92 (gdy przedsiębiorca ma przyznane prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy).
Ważna jest kolejność przekazywanych zgłoszeń. W pierwszej kolejności należy przekazać deklarację ZUS ZWUA, a następnie ZUS ZUA/ZZA.
Schemat ZUS należy zmienić po wygenerowaniu ostatniej deklaracji ZUS DRA z wykazaniem poprzednio obowiązującego kodu tytułu ubezpieczenia. W tym celu należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI » ZUS i wybrać schemat "MAŁY ZUS PLUS" lub "TYLKO ZDROWONE - MAŁY ZUS PLUS", zmiany zapisać.
Po wybraniu schematu "MAŁY ZUS PLUS" lub "TYLKO ZDROWONE - MAŁY ZUS PLUS" w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » ZUS pojawi się zakładka PODSTAWA MAŁEGO ZUS. W celu wyliczenia podstawy składek należy przejść do tej zakładki i wybrać opcję DODAJ PODSTAWĘ.
Wyświetli się okno z danymi potrzebnymi do wyliczenia podstawy składek:
Po uzupełnieniu powyższych rubryk w ostatnim wierszu automatycznie zostanie podana kwota podstawy składek ZUS na dany rok.
Podstawa składek od dochodu nie może być:
Po zmianie schematu składek można wygenerować ZUS DRA START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ. W wygenerowanej deklaracji zostanie wykazany nowy kod tytułu ubezpieczenia oraz podstawa, od której zostaną naliczone składki. Taką deklaracje należy wysłać do ZUS, można to zrobić pomocą naszego systemu (funkcja WYŚLIJ/EKSPORTUJ),
W pierwszej deklaracji ZUS DRA po zgłoszeniu do składek od dochodu (w miesiącu wprowadzonym w polu: "Miesiąc uzyskania prawa do opłacania składek od dochodu"), zostanie automatycznie wygenerowana deklaracja DRA cz. II lub RCA cz.II (jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników). W dodatkowej części zostanie wykazany przychód przedsiębiorcy z roku poprzedniego oraz indywidualna podstawa składek ZUS. W kolejnych miesiącach raporty te nie będą generowane.