Dowód sprzedaży stanowi dokument handlowy w przypadku niektórego rodzaju sprzedaży internetowej (wysyłkowej) oraz jest pomocny w roszczeniach o prawa gwarancyjne i zwroty towaru. Działanie dowodu sprzedaży w systemie zależne jest od prowadzonego rodzaju księgowości - czy jest to księgowość uproszczona czy księgowość pełna.
Dowód sprzedaży jest przede wszystkim dokumentem handlowym służącym do dochodzenia praw gwarancyjnych oraz stanowi podstawę do zwrotu towaru sprzedawcy. Można go wystawić przez zakładkę: PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » DOWÓD SPRZEDAŻY. Uzupełniamy dane dotyczące sprzedaży i dokonujemy zapisu dokumentu.
Po zapisaniu dowód sprzedaży w przypadku:
Przy sprzedaży stacjonarnej podstawą księgowania będzie ewidencja sprzedaży bezrachunkowej. Dowody sprzedaży służą w tym przypadku tylko jako dokumenty handlowe. W celu zaksięgowania ewidencji bezrachunkowej przychód należy wprowadzić przez zakładkę PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY » ZAKSIĘGOWANE » DODAJ INNY PRZYCHÓD » SPRZEDAŻ. W podzakładce ZAAWANSOWANE należy jako Rodzaj sprzedaży w JPK wybrać opcję WEW.
W przypadku sprzedaży wysyłkowej podstawą księgowania może być ewidencja sprzedaży bezrachunkowej, wyciąg bankowy lub zestawienia dowodów sprzedaży. W obu przypadkach przychody należy księgować w powyższy sposób.
Dla księgowości pełnej dowody sprzedaży mogą być księgowane, stąd utworzony został dodatkowy schemat księgowy (dostępny automatycznie w przypadku posiadania wzorcowego planu kont i schematów księgowych), który nie zdubluje dokonywanych dekretacji. Aby z niego skorzystać konieczne jest dokonanie księgowania schematem: PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY » ZAKSIĘGOWANE » DODAJ INNY PRZYCHÓD » SPRZEDAŻ. Uzupełniamy dane zgodnie z ewidencją sprzedaży bezrachunkowej. W polu METODA PŁATNOŚCI aby nie dublować rozliczeń można wskazać opcję NIE PODLEGA ROZLICZENIU.
W podzakładce ZAAWANSOWANE należy jako Rodzaj sprzedaży w JPK wybrać opcję WEWa w polu SCHEMAT KSIĘGOWY opcję "Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej - sprzedaż usług" lub "Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej - sprzedaż towarów" w zależności od tego co zostało sprzedawane.
Wówczas po zapisaniu dekretacja jako, że sprzedaż poszła na konta "7" obejmuje wyłącznie przeksięgowanie podatku VAT z konta do rozliczenia na VAT należny do pliku JPK_V7.
W systemie wFirma.pl istnieje możliwość wystawienia dowodu sprzedaży bezpośrednio do wystawionej oferty lub faktury pro forma. W tym celu należy przejść do zakładki PRZYCHODY » PRO FORMY i zaznaczyć odpowiednią ofertę lub pro formę, do której dowód sprzedaży ma być wystawiony. Następnie z górnego menu wybrać opcję WYSTAW » DOWÓD SPRZEDAŻY.
Nie ma możliwości wystawienia faktury do dowodu sprzedaży. Jeżeli do sprzedaży potwierdzonej takim dowodem zachodzi konieczność wystawienia faktury wówczas należy wystawić zwykłą fakturę VAT.
W przypadku pakietów z magazynem wystawiony dowód sprzedaży powoduje automatyczne wygenerowanie dokumentu magazynowego WZ. Zatem w celu wystawienia faktury sprzedaży poprzedzonej wystawionym dowodem sprzedaży należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ oraz po uzupełnieniu niezbędnych danych w zakładce ZAAWANSOWANE należy odznaczyć (pozostawić puste) pole WYWOŁAJ SKUTEK MAGAZYNOWY. DATA SPRZEDAŻY na fakturze powinna być datą faktycznej sprzedaży towaru lub wykonania usługi.
W przypadku pakietów bez magazynu fakturę sprzedaży poprzedzoną wystawionym dowodem sprzedaży należy wystawić z zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ, gdzie należy uzupełnić dane, w szczególności zwracając uwagę na DATĘ SPRZEDAŻY, która powinna być datą faktycznej sprzedaży towaru lub wykonania usługi.
W sytuacji gdy sprzedaż zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej księgowana jest na podstawie ewidencji sprzedaży bezrachunkowej lub zbiorczego zestawienia dowodów sprzedaży wówczas na koniec miesiąca przychód należy pomniejszyć o sumę wystawionych faktur do takiej sprzedaży aby nie został wykazany podwójnie w ewidencjach księgowych.
Wpis pomniejszający należy dokonać poprzez zakładkę PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY » ZAKSIĘGOWANE » DODAJ INNY PRZYCHÓD » SPRZEDAŻ, gdzie należy wybrać BRAK KONTRAHENTA oraz kwoty wprowadzić ze znakiem minus. Dodatkowo w podzakładce ZAAWANSOWANE należy jako Rodzaj sprzedaży w JPK wybrać opcję WEW.