Aby rozpocząć pracę w systemie wFirma dla biur rachunkowych należy w pierwszej kolejności wprowadzić odpowiednie ustawienia w poszczególnych zakładkach. Jest to istotne w celu prawidłowego generowania deklaracji oraz zaliczek, a także księgowania i wystawiania dokumentów. Poniższy artykuł opisuje pierwsze kroki w systemie aby użytkownicy mogli wykorzystywać wszystkie niezbędne funkcje i narzędzia w celu prowadzenia księgowości w biurze rachunkowym.
W zakładce USTAWIENIA » DANE PODSTAWOWE konieczne jest uzupełnienie informacji takich jak:
Szczegółowe omówienie wprowadzenia danych podstawowych w poszczególnych zakładkach znajduje się w artykule: Podstawowe dane firmy
Kolejnym krokiem jest uzupełnienie informacji podatkowych związanych z firmą. W tym celu należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI, w której znajdują się informacje dotyczące ustawień podatkowych w podziale na:
Podziel się swoją opinią na grupie na Facebooku wFirma dla Biur Rachunkowych - rozwój systemu.
Jeżeli biuro przenosi księgowość do systemu wFirma dla biur rachunkowych to należy dodatkowo wprowadzić dane dotyczące środków trwałych w zakładce EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE oraz dotyczące zatrudnionych w biurze pracowników w zakładce KADRY. Szczegółowe omówienie kwestii związanych z przeniesieniem księgowości do systemu znajduje się w artykule: Przeniesienie księgowości
Biuro rachunkowe zatrudniające pracowników ma możliwość między innymi na:
Więcej w tym temacie wyjaśnia artykuł: System uprawnień użytkowników w biurze rachunkowym.
Utworzenie konta klienta może się odbywać w dwojaki sposób:
Dodatkowo w ramach współpracy z klientem możliwa jest komunikacja z klientem poprzez system, dzięki wykorzystaniu szybkich i łatwych w obsłudze wiadomości systemowych oraz wiele innych funkcji ułatwiających pracę z klientem m.in.:
Nawiązując współpracę z klientem biuro rachunkowe musi posiadać upoważnienie do wysyłki deklaracji w imieniu klienta. W tym celu, szef biura rachunkowego, opiekun lub kadrowy może bezpośrednio z systemu wygenerować formularz UPL-1 dla pracowników biura. Na koncie klienta należy przejść do zakładki: USTAWIENIA » INNE » UŻYTKOWNICY, gdzie po zaznaczeniu pracownika biura podpiętego do konta klienta, z górnego menu należy wybrać opcję UPL-1 » WYŚLIJ UPL-1. Dzięki temu formularz UPL-1 zostanie wysłany do klienta.
Szczegółowe omówienie sposobu generowania UPL-1 znajduje się w artykule: Generowanie UPL-1 dla klientów biur rachunkowych
Podobnie można wygenerować upoważnienie ZUS-PEL.
Zazwyczaj w biurze rachunkowym faktury za podstawowe usługi księgowe lub księgowo-kadrowe wystawiane są na taką samą, ryczałtową kwotę. W systemie wFirma dla biur rachunkowych czas wystawiania comiesięcznych faktur może zostać skrócony do kilku sekund. Natomiast usługi dodatkowo płatne wykonywane w trakcie miesiąca mogą być na bieżąco ewidencjonowane w systemie i są podstawą do wystawienia jednej zbiorczej faktury dla klienta na koniec miesiąca.
Aby usprawnić proces wystawiania faktur za comiesięczne usługi księgowe w systemie można korzystać z funkcji faktur cyklicznych. Dzięki temu zbiorczo można wystawić faktury na podstawie zdefiniowanych parametrów dla wszystkich klientów. Aby dodać usługę cykliczną na koncie biura rachunkowego należy przejść do zakładki: CRM » KONTRAHENCI gdzie po kliknięciu w nazwę kontrahenta należy przejść do zakładki: PRZYCHODY » USŁUGI CYKLICZNE i wybrać opcję DODAJ USŁUGĘ.
Po zdefiniowaniu usług cyklicznych dla klientów wystarczy raz w miesiącu zaznaczyć masowo klientów na liście i z górnego menu wybrać opcję WYSTAW » WYSTAW FAKTURĘ ZA USŁUGI CYKLICZNE. Fakturę za usługi cykliczne można wystawić również z głównej listy firm po zalogowaniu zaznaczając klientów na liście i wybierając z górnego menu opcję AKCJE MASOWE » WYSTAW FAKTURĘ ZA USŁUGICYKLICZNE.
Obsługując klientów, biura rachunkowe świadczą dodatkowe usługi za które pobierają opłaty. Aby ewidencjonować takie zdarzenia warto korzystać z funkcji wydarzeń płatnych na podstawie których zbiorczo można wystawić specyfikację będącą podstawą do wystawienia faktury za dodatkowe usługi. W tym celu należy przejść na koncie biura rachunkowego do zakładki: CRM » WYDARZENIA » DODAJ WPIS gdzie po uzupełnieniu informacji o dodatkowej usłudze należy zaznaczyć opcję ODPŁATNE.
Dzięki temu na koniec miesiąca możliwe jest wystawienie zbiorczej specyfikacji dla każdego klienta która następnie jest podstawą do wystawienia faktury. W tym celu należy zaznaczyć dodane wydarzenia na liście i z górnego menu wybrać opcję WYSTAW SPECYFIKACJĘ. Specyfikacje znajdują się w zakładce: PRZYCHODY » PRO FORMY gdzie po zaznaczeniu ich na liście z górnego menu należy wybrać opcję WYSTAW » FAKTURĘ VAT a następnie uzupełnić Datę sprzedaży i Datę wystawienia faktury.
Więcej informacji dotyczących fakturowania na podstawie specyfikacji znajduje się w artykule: Specyfikacja czyli fakturowanie wydarzeń płatnych
W systemie wFirma dla biur rachunkowych przedłużanie ważności kont odbywa się wyłącznie z miesięczną częstotliwością. Dokonanie przedłużenia ważności pakietów do kont jest możliwe jedynie przez użytkownika z uprawnieniami szefa biura.
W celu przedłużenia pakietu do kont dodanych w systemie należy przejść do panelu głównego dostępnego po zalogowaniu, zaznaczyć firmy, dla których pakiet ma zostać przedłużony i skorzystać z funkcji PRZEDŁUŻ PAKIET O 30 DNI.
Wówczas pojawi się okno, w którym zostaną wyszczególnione dane takie jak:
Po zaksięgowaniu płatności zostanie wystawiona jedna zbiorcza faktura za przedłużenie wszystkich pakietów w systemie, która zostanie również przesłana na adres e-mail biura rachunkowego. Dodatkowo dana faktura będzie dostępna na koncie biura rachunkowego w zakładce: USTAWIENIA » BEZPIECZEŃSTWO » WIADOMOŚCI SYSTEMOWE oraz USTAWIENIA » DANE PODSTAWOWE » HISTORIA FAKTUR.
Rozbudowany widok w panelu głównym, dostępnym po zalogowaniu, na koncie biura rachunkowego ma na celu ułatwienie organizacji pracy biura, jak również wyszczególnienie istotnych informacji dla biura. W tym celu z poziomu głównego panelu mamy możliwość:
W panelu głównym stosowane są również dodatkowe oznaczenia w formie kolorów statusu deklaracji PIT/CIT, VAT oraz ZUS jak również możliwa jest szybka weryfikacja kwoty faktur za usługi księgowe które nie zostały uregulowane przez klienta w terminie.
Szczegóły na temat funkcji panelu głównego można przeczytać w artykule: Widok panelu po zalogowaniu.