Przeniesienie do systemu wFirma dla biur rachunkowych księgowości biura oraz księgowości klienta możliwe jest zarówno wraz z początkiem nowego roku jak również w trakcie roku. W zależności od wybranego terminu system pozwala na kontynuację prowadzonych ewidencji podatkowych lub w przypadku przeniesienia rozliczeń w trakcie roku do uzupełnienia ewidencji wstecz od początku roku. Nie ma znaczenia na którą z opcji zdecyduje się biuro rachunkowe - nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami pakietu po stronie biura rachunkowego.
Rozpoczynając pracę w systemie, w sytuacji gdy następuje przeniesienie księgowości w trakcie roku, w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » OGÓLNE należy uzupełnić zgodnie ze stanem faktycznym daty:
Jeżeli księgowość przenoszona jest do systemu w trakcie roku, czyli powyższe daty są różne, to pojawią się dodatkowe pola do uzupełnienia dotyczące podsumowania kolumn KPiR na ostatni dzień miesiąca przed przeniesieniem księgowości do systemu.
W przypadku numerowania KPiR rocznie, system dodatkowo wyświetla pole OSTATNI NUMER LP. W KPiR, które należy uzupełnić, aby system mógł kontynuować numerację prowadzoną od początku roku. Sposób numeracji KPiR (miesięcznie lub rocznie) można wybrać w zakładce: USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK DOCHODOWY.
Jeśli firma zatrudnienia pracowników należy również uzupełnić zakładkę KADRY.
Szczegóły na temat prowadzenia tej zakładki w systemie są dostępne w artykule: Kadry i płace.
Przenosząc księgowość do systemu w trakcie roku należy również uzupełnić Ewidencję środków trwałych. W tym celu należy przejść do zakładki: EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE » DODAJ ŚRODEK TRWAŁY.
Wprowadzając środki trwałe bezpośrednio do ewidencji należy zwrócić szczególną uwagę na pole DATA WPROWADZENIA, od którego zależy rozpoczęcie uwzględniania odpisów amortyzacyjnych. Przy przenoszeniu księgowości do systemu odpisy powinny być kontynuowane według przyjętego wcześniej planu amortyzacji. Dzięki uzupełnieniu zgodnie z dotychczas prowadzoną ewidencją środków trwałych dat wprowadzenia i nabycia środka trwałego oraz jego wartości początkowej system będzie kontynuował naliczanie odpisów amortyzacyjnych.
Plan amortyzacji środka trwałego można skontrolować, zaznaczając dany środek trwały i wybierając z górnego menu opcję DRUKUJ » DRUKUJ PLAN AMORTYZACJI.
Ponadto system pilnuje limitu amortyzacji w przypadku samochodów osobowych (zwykłych do 150 000 zł i elektrycznych do 225 000 zł) ujmując w kosztach odpis amortyzacyjny do wysokości limitu. Wprowadzając pojazd do ewidencji środków trwałych należy wprowadzić pełną wartość początkową bez dokonywania ręcznych przeliczeń. Można to zweryfikować klikając w nazwę środka trwałego gdzie w planie amortyzacji widocznym w tabeli wystarczy najechać kursorem na wybrany miesiąc.
Dodając środki trwałe bezpośrednio w ewidencji środków trwałych jak również na podstawie faktur księgowanych w zakładce: WYDATKI » KSIĘGOWANIE system generuje dokument OT który dostępny jest w szczegółach środka trwałego w zakładce DOKUMENTY MAJĄTKOWE.
Więcej w temacie wprowadzania środków trwałych do systemu w artykułach pomocy: Ewidencja Środków Trwałych i WNiP - przydatne funkcje
Wyliczając pierwszą zaliczkę na podatek za styczeń lub I kwartał poprzez zakładkę: START » PODATKI » PODATEK DOCHODOWY » WYLICZ PODATEK pojawi się okno, w którym należy wprowadzić zapłacone w styczniu składki społeczne polegające odliczeniu (o ile składki te nie są ujmowane jako koszt w KPiR) w polu POZOSTAŁE SKŁADKI.
Podczas wyliczania pierwszej zaliczki na podatek dochodowy w zakładce START » PODATKI » PODATEK DOCHODOWY » WYLICZ PODATEK, pojawi się okno, w którym należy uzupełnić pola dotyczące składek wynikających z ZUS DRA generowanego poza system a opłaconych w miesiącu/kwartale, od którego nastąpiło przeniesienie księgowości do systemu:
Składki społeczne opłacone w miesiącu wyliczenia zaliczki » Pozostałe składki - należy wprowadzić wartość (wynikającą z ZUS DRA wygenerowanego poza systemem) opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne przedsiębiorcy (lub też osoby współpracującej) w tym samym miesiącu, co wyliczana zaliczka;
Składki zdrowotne opłacone w miesiącu wyliczenia zaliczki » Pozostałe składki - pole pojawi się w przypadku opodatkowania podatkiem liniowym. Należy wprowadzić wartość (wynikającą z ZUS DRA wygenerowanego poza systemem) podlegającą odliczeniu zapłaconej składki zdrowotnej za przedsiębiorcę (lub też za osobę współpracującą) w miesiącu, za który wyliczana jest zaliczka pod warunkiem, że składka zdrowotna nie jest odliczana jako koszt w KPiR.
Składki na Fundusz Pracy oraz składki za pracowników, co do zasady ujmowane są bezpośrednio w KPiR, dlatego ich wartości nie są uwzględniane w powyższych polach.
Natomiast rozliczenie składek ZUS należy rozpocząć od miesiąca, w którym przeniesiono księgowość firmy do systemu i będzie następowało automatycznie na podstawie onaczenia jako opłaconych wygenerowanych w systemie deklaracji ZUS DRA.
W przypadku opodatkowania ryczałtem, generując pierwszą zaliczkę na podatek należy uzupełnić pole:
Jeżeli w poprzednich miesiącach, w których księgowość prowadzona była poza systemem, przedsiębiorca nie wykorzystał całej kwoty składek ZUS podlegających odliczeniu należy wprowadzić je w polach:
Generując w systemie pierwszy formularz ZUS DRA poprzez zakładkę: START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ pojawi się okno, w którym należy wprowadzić dane w polach:
Wprowadzone składniki będą widoczne w zakładce: USTAWIENIA » PODATKI » ZUS » SKŁADKA ZDROWOTNA.
Generując w systemie pierwszy formularz ZUS DRA poprzez zakładkę: START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ pojawi się okno w którym należy wprowadzić dane w polach:
Podczas generowania pierwszego pliku JPK_V7 przez zakładkę START » PODATKI » JEDNOLITY PLIK KONTROLNY » DODAJ » DODAJ JPK V7, należy na trzeciej stronie okna zaznaczyć pole przy poz. 39 a następnie wprowadzić nadwyżkę VAT do przeniesienia z poprzedniego pliku JPK_V7 generowanego poza systemem. Jeżeli nie pojawiła się nadwyżka podatku naliczonego do przeniesienia domyślnie w tym polu wprowadzona jest wartość “0”.