Do rejestru sprzedaży VAT, który znajduje się w zakładce EWIDENCJE, automatycznie trafiają faktury sprzedaży, które zostały wystawione w systemie przez zakładkę PRZYCHODY » SPRZEDAŻ oraz te, które były wystawione poza systemem i zostały wprowadzone przez zakładkę PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY » SPRZEDAŻ.
Do rejestru sprzedaży VAT można również dodać ręcznie wpisy, przechodząc do zakładki: EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY i wybierając opcję DODAJ WPIS.
Pozycje wprowadzone w ten sposób zostaną ujęte wyłącznie w deklaracji VAT. Nie będą przeniesione do Księgi Przychodów i Rozchodów lub Ewidencji przychodów (ryczałt) i uwzględniane przy podatku dochodowym.
W rejestrze sprzedaży VAT można modyfikować bądź usuwać wpisy tylko bezpośrednio wprowadzone przez zakładkę EWIDENCJE» REJESTR VAT SPRZEDAŻY, co można wykonać za pomocą funkcji MODYFIKUJ lub USUŃ.
W celu podpięcia dokumentów do wpisów w rejestrze VAT sprzedaży np. faktury zaliczkowej, należy przejść do zakładki EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY, gdzie po najechaniu na wpis, na końcu wiersza, pojawi się ikona “spinacza”. Należy na nią kliknąć. Wówczas, pojawi się okno “Dokumenty powiązane z wierszem”, gdzie należy wybrać funkcję DODAJ DOKUMENT.
Do dokumentu powiązanego z wierszem można podpiąć różnego rodzaju dokumenty na podstawie:
W rejestrze sprzedaży VAT można dodać ten sam wpis (np. w kolejnym miesiącu) bez konieczności ponownego uzupełniania tych samych danych, pod warunkiem, że jest to bezpośredni wpis do rejestru. Aby powielić wpis należy zaznaczyć dokument, który chcemy powielić, następnie skorzystać z opcji POWIEL znajdującej się na górnym pasku.
W pojawiającym się oknie należy wpisać jedynie faktyczną datę dokumentu, bez potrzeby ingerowania w inne dane.
Wpisy w rejestrze sprzedaży VAT można filtrować według rodzaju:
Aby wyselekcjonować wpisy w rejestrze należy kliknąć w zakładkę RODZAJ, znajdującą się pod tabelą i wybrać odpowiednią z wyświetlających się propozycji.
Wpisy bezpośrednie można również wyfiltrować przy użyciu opcji PRZEŁĄCZ ZAZNACZENIE znajdującej się w lewym górnym rogu tabeli rejestru sprzedaży. Jeżeli wpisów ręcznych jest więcej niż jeden, to przy kliknięciu na opcję PRZEŁĄCZ ZAZNACZENIE, pojawi się dodatkowy przycisk POKAŻ, dzięki któremu można wyselekcjonować wpisy dodane ręcznie.
W niektórych sytuacjach konieczne jest dodanie wpisu bezpośrednio do deklaracji VAT. Dotyczy to sytuacji, gdy przedsiębiorca musi dokonać:
Aby dodać wpis bezpośrednio do deklaracji VAT należy przejść do zakładki EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY» DODAJ WPIS, gdzie w zakładce ZAAWANSOWANE należy zaznaczyć odpowiednie pole.
Po zapisaniu wpisy zostaną automatycznie dodane w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy.
Aby wydrukować rejestr sprzedaży VAT należy przejść do zakładki DRUKUJ znajdującej się w górnym menu w zakładce EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY.
System wFirma dla Biur Rachunkowych posiada również opcję importu JPK_V7 z zewnętrznego systemu dzięki czemu możliwe jest wygenerowanie pełnowartościowego pliku JPK_V7. W tym celu należy skorzystać z integratora JPK_V7 dostępnego w zakładce EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY gdzie z górnego paska menu wystarczy wybrać opcję IMPORTUJ Z JPK V7.