W systemie wFirma dla biur rachunkowych możliwe jest rozliczanie osób fizycznych na pełnych księgach. W tym celu należy wskazać odpowiednie ustawienia w systemie.
Aby włączyć pełną księgowość dla osób fizycznych należy w pierwszej kolejności wskazać rodzaj firmy w ustawieniach w zakładce: USTAWIENIA » DANE PODSTAWOWE » RODZAJ FIRMY I WŁAŚCICIELE. W polu RODZAJ FIRMY wskazujemy:
osoba fizyczna - jeśli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza,
spółka - jeśli jest to spółka partnerska, jawna bądź cywilna.
W przypadku wyboru OSOBA FIZYCZNA uzupełniamy u dołu dane właściciela. Natomiast w przypadku wyboru SPÓŁKA należy wskazać w polu RODZAJSPÓŁKI, spółkę i następnie za pomocą opcji DODAJ WŁAŚCICIELA dodajemy informacje o właścicielach spółki.
Po zdefiniowaniu danych właściciela należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK DOCHODOWY, gdzie w polu RODZAJ EWIDENCJI wybieramy KSIĘGI RACHUNKOWE i jeżeli podmiotem nie jest spółka to następnie wskazuje się tu formę opodatkowania - ZASADY OGÓLNE / PODATEK LINIOWY (dla spółki formę opodatkowania wybiera się bezpośrednio przy wprowadzaniu danych wspólników).
Wówczas uruchomiony zostanie moduł do pełnej księgowości bez możliwości powrotu do ustawień na KPiR.
Aby określić czy rozliczane składki ZUS mają być odliczone automatycznie w zaliczce na podatek dochodowy po rozliczeniu ZUS DRA wygenerowanej w systemie należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI » PLAN KONT I SCHEMATY KSIĘGOWE » OGÓLNE w polu SKŁADKA SPOŁECZNA WŁAŚCICIELA można wybrać pomiędzy opcjami:
odliczenie w zaliczce - system po rozliczeniu ZUS DRA zaciąganie zapłacone składki społeczne w zaliczce w okresie, w którym zostały one zapłacone. Przykładowo składki zapłacone (funkcja ROZLICZ w systemie) w lutym zaciągnięte będą do zaliczki za luty.
nie odliczaj w zaliczce - system po rozliczeniu ZUS DRA nie zaciągnie składki społecznej w zaliczce. Konieczne jest samodzielnie dokonanie księgowania składek społecznych.
W przypadku podatku liniowego pojawia się dodatkowo do wskazania SKŁADKA ZDROWOTNA WŁAŚCICIELA, która ma analogiczne opcje do wyboru.
W celu wyliczenia zaliczki na podatek dochodowy należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK DOCHODOWY, gdzie należy kliknąć na opcję WYLICZ PODATEK. Wówczas wskazujemy okres za który ma być ona obliczona. W kolejnym oknie które się pojawi możliwe jest:
dodanie dochodów z innej działalności - PROWADZĘ INNĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ » DOCHÓD NARASTAJĄCO Z INNEJ DZIAŁALNOŚCI,
dodanie ulgi za złe długi - KWOTA ULGI ZWIĄZANEJ Z ZATORAMI PŁATNICZYMI (SPRZEDAŻ),
dodanie wartości składki społecznej do odliczenia od dochodu jeśli te liczone są poza systemem bądź użytkownik chce dodać je ręcznie - POZOSTAŁE SKŁADKI.
W kolejnym kroku pojawi się informacja o dekretacji zaliczki na podatek dochodowy. W przypadku gdy zaliczka nie wyjdzie do zapłaty to nie pojawi się po zapisaniu dekretacja. Natomiast jeśli zaliczka wyjdzie do zapłaty to w przypadku korzystanie ze wzorcowego planu kont schemat księgowania zaliczki podpowie się z kwotami samodzielnie.
Zaliczka liczona jest zgodnie ze schematem zdefiniowanym w zakładce: USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK DOCHODOWY » SCHEMAT ZALICZEK PIT. W przypadku korzystanie ze wzorcowego planu kont definicja jest uzupełniona automatycznie.
Dane dotyczące przychodów i kosztów w ZUS DRA zaciągane są z kont wskazanych w schemacie zaliczki.
Różnica remanentowa do ZUS DRA zaciągana jest z danych remanentu wskazanego w zakładce EWIDENCJE » REMANENTY.
ZUS DRA generuje się schematem: START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ.