W celu ułatwienia weryfikacji wprowadzanych w systemie zapisów księgowych została utworzona funkcja - sprawdzanie podatkowe. Za jej pomocą szef biura rachunkowego i opiekun firmy może sprawdzić sposób ujęcia dokumentów w ewidencjach podatkowych i dokonać ich ewentualnej modyfikacji.
Aby w pełni wykorzystać funkcje sprawdzania podatkowego i zoptymalizować pracę w biurze rachunkowym zalecamy korzystanie z:
Dzięki temu w sprawdzaniu podatkowym po lewej stronie pojawi się widoczny skan faktury i będzie możliwy jego szybki podgląd, jak również porównanie danych z tymi ujętymi w ewidencjach podatkowych.
Przed podjęciem pracy na sprawdzaniu podatkowym dostępnym w zakładce: EWIDENCJE » SPRAWDZANIE PODATKOWE należy zwrócić uwagę na podział zakładek oraz filtrów.
Opiekun rozpoczynający pracę na sprawdzaniu podatkowym ma możliwość weryfikacji wpisów ujętych w KPIR/Ewidencji przychodów, kilometrówce, rejestrach VAT i ewidencji ŚT. W związku z tym utworzony został podział na poniższe zakładki:
W przypadku zakładki KPiR możliwe jest filtrowanie po rodzaju zapisu - czy jest to przychód (opcja PRZYCHODY) czy koszt (opcja KOSZTY). Jeśli pozostawione zostanie puste pole na liście pojawią się zarówno wpisy dotyczące kosztów, jak i przychodów.
Natomiast w każdej z zakładek możliwe jest dodatkowo filtrowanie zapisów po statusie - czy został on już sprawdzony (opcja SPRAWDZONE) czy nie (opcja NIESPRAWDZONE). Jeśli pozostawione zostanie puste pole na liście pojawią się wszystkie dokumenty zarówno te, które zostały już sprawdzone jak i te, których poprawność nie została jeszcze zweryfikowana.
Aby rozpocząć sprawdzanie podatkowe należy wybrać odpowiednie filtry oraz zakładkę od której chce się zacząć. Następnie należy kliknąć na pozycję od której rozpocznie się sprawdzanie podatkowe lub opcję ROZPOCZNIJ SPRAWDZANIE.
Po lewej stronie okna sprawdzania podatkowego znajduje się dokument na podstawie którego został dokonany wpis w ewidencjach.
W przypadku plików w formacie JPG, można obracać widok klikając w ikonę strzałki w lewym górnym rogu.
Po prawej stronie okna sprawdzania podatkowego znajdują się informacje dotyczące sprawdzanego wpisu.
Po zweryfikowaniu dokumentu należy zaznaczyć wpis jako sprawdzony za pomocą opcji OZNACZ JAKO SPRAWDZONE.
Aby usprawnić pracę w oknie sprawdzania podatkowego została wprowadzona możliwość poruszania się za pomocą skrótów klawiszowych. Obecnie dostępne są skróty takie jak:
1. Przełączanie dokumentów - cofnięcie się do dokumentu poprzedniego lub przejście do kolejnego dokumentu za pomocą strzałek
2. Oznaczenie, że dokument został sprawdzony za pomocą skrótu klawiszowego "CTRL + S"- dzięki czemu system przejdzie do kolejnego zaksięgowanego dokumentu.
3. Scrollowanie widoku okna sprawdzania podatkowego za pomogą Page Up i Page Down.
Informacja o kursie pojawi się w tytule sekcji w - KPIR oraz Rejestr VAT zakupu. Aby go zobaczyć należy najechać na ikonę wykresu.
Jeśli sprawdzany zapis ma błędy należy skorzystać z opcji MODYFIKUJ dostępnej w prawym górnym rogu.
Jeśli sprawdzany zapis nie został rozliczony należy skorzystać z opcji ROZLICZ dostępnej w prawym górnym rogu lub klikając w ikonę dolara w sekcji Płatności.
Na podstawie koloru ikony pieniądza, sprawdzający może zweryfikować stan płatności faktury.
- oznacza, że faktura nie jest opłacona (stan płatności - nierozliczony),
- oznacza, że faktura jest opłacona w pełnej kwocie wynikającej z dokumentu (stan płatności - rozliczony),
oznacza, że faktura jest nadpłacona - rozliczono ją w większej kwocie niż wynika z zobowiązania.
Tak, pojawi się przy nich ikona zatwierdzenia w kolumnie STATUS z opisem “Dokument sprawdzony”.
Tak, w sekcji dotyczącej nazwy firmy pokaże się ikona czerwonego X jeśli nabywca nie jest aktywnym podatnikiem VAT i będzie możliwe podglądanie historii po kliknięciu na ikonę. Jeśli kontrahent jest aktywny ikony nie będzie.
Tak, w sekcji dotyczącej nazwy firmy pokaże się ikona zielonego V jeśli nabywca nie jest aktywnym podatnikiem VAT UE i będzie możliwe podglądanie historii po kliknięciu na ikonę. Jeśli kontrahent jest nieaktywny pojawi się ikona czerwonego X.
Tak, informacja ta ukaże się w sekcji INFORMACJE, gdy wydatek księgowany jest za pomocą rodzaju wydatku “Zakup paliwa do pojazdu” lub “Inne wydatki związane z bieżącym użytkowaniem pojazdu”. Ponadto kwoty w sekcji KPIR i Rejestr VAT zakupu będą zawierały wartość już po uwzględnieniu limitu.