Wprowadzenie JPK_VAT spowodowało liczne problemy po stronie przedsiębiorcy, ponieważ MF w szybki sposób dokonuje weryfikacji poprawności rozliczania zawieranych transakcji. Jednym z kryteriów jest sprawdzenie statusu VAT kontrahenta pod kątem tego, czy nabywca miał prawo do odliczenia VAT od poniesionych wydatków. System MojeBiuro24.pl posiada funkcję, która pozwala na automatyczne sprawdzenie statusu VAT kontrahenta. Sprawdź!
Podczas wprowadzania wydatków do systemu, automatycznie weryfikowany jest status VAT kontrahenta na etapie uzupełniania danych dostawcy. W tym celu należy przejść do zakładki: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT. Aby uzupełnić dane dostawcy możliwe jest wpisanie jego numeru NIP dzięki czemu dane zostaną pobrane z GUS, wybranie kontrahenta z CRM lub wpisanie jego danych ręcznie.
Po wybraniu dostawcy, system zweryfikuje jego status VAT. Jeżeli kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT pojawi się komunikat “Zarejestrowany podatnik VAT”
W sytuacji gdy dostawca nie jest czynnym podatnikiem VAT (korzysta ze zwolnienia lub został wykreślony z rejestru VAT), po uzupełnieniu jego danych system wyświetli komunikat “Niezarejestrowany podatnik VAT”.
Sprawdzanie statusu VAT kontrahenta ma na celu usprawnienie pracy księgowych w biurze rachunkowym. W związku z tym, w systemie tworzona jest historia weryfikacji statusu VAT danego kontrahenta. Dostępna jest ona z dwóch poziomów:
W szczegółach danego kontrahenta w zakładce CRM » KONTRAHENCI gdzie należy kliknąć w nazwę danego kontrahenta. Obok numeru NIP kontrahenta będzie widoczna ikona listy. Jest to historia weryfikacji VAT, która otworzy się po naciśnięciu na nią.
W zakładce WYDATKI » KSIĘGOWANIE gdzie należy kliknąć w numer danej faktury aby został otworzony szczegółowy widok faktury. Ikona listy - Historia weryfikacji VAT widoczna będzie obok numeru NIP kontrahenta, która otworzy się po kliknięciu w nią.