Przedsiębiorca może skorzystać z tzw. urlopu ojcowskiego, który może trwać maksymalnie 14 dni. Za ten czas otrzymuje on zasiłek macierzyński wypłacany z ZUS. Urlop ojcowski przedsiębiorcy wiąże się z dodatkowymi obowiązkami w tym zakresie m.in. złożeniem odpowiednich deklaracji zgłoszeniowych.
Aby przedsiębiorca otrzymał zasiłek macierzyński za okres urlopu ojcowskiego należy złożyć w ZUS:
W czasie pobierania zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu ojcowskiego przedsiębiorca podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu dlatego konieczne jest przekazanie odpowiednich deklaracji zgłoszeniowych do ZUS. Po otrzymaniu świadczenia należy musi dokonać:
Deklaracje zgłoszeniowe można wygenerować poprzez START » ZUS » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ.
Warto pamiętać o prawidłowej kolejności wysyłki ZWUA, ZZA, ZWUA, ZZA. W tym celu można sporządzić zestaw deklaracji poprzez START » ZUS » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE zaznaczyć deklaracje a następnie z paska opcji wybrać WYŚLIJ DO ZUS i kliknąć WYŚLIJ ZESTAW DO ZUS.
Po otrzymaniu zasiłku macierzyńskiego dokonuje się obniżenia składek. Podczas dodawania deklaracji/korekty deklaracji za miesiąc, w którym przedsiębiorca przebywa na urlopie ojcowskim START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ w zakładce ZAAWANSOWANE wystarczy zaznaczyć opcję "częściowe składki" i uzupełnić w polu ilość dni kalendarzowych w miesiącu, pomniejszoną o czas pobierania zasiłku macierzyńskiego - biorąc pod uwagę również soboty, niedziele i święta.
W razie powstania nadpłaty składek można przenieść ją na poczet przyszłych deklaracji o czym szczegółowo piszemy w artykule: Rozliczenie nadpłaty składek ZUS za przedsiębiorcę
Przychodu z tytułu zasiłku macierzyńskiego nie wprowadza się w systemie. Na podstawie Pit -11A wystawionego przez ZUS świadczenie to rozlicza się w zeznaniu rocznym.