Zakup pojazdu ciężarowego w systemie MojeBiuro24.pl można wprowadzić na dwa sposoby w zależności od rodzaju otrzymanego dokumentu.
Zakup udokumentowany fakturą VAT należy wprowadzić korzystając z zakładki: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT, gdzie jako rodzaj wydatku wybieramy ZAKUP SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO.
Natomiast jeżeli klient biura posiada umowę kupna-sprzedaży, fakturę VAT marżę, fakturę bez VAT bądź rachunek należy wprowadzić za pomocą zakładki: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA (BEZ VAT), gdzie jako rodzaj wydatku wybieramy ZAKUP SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO.
W pojawiającym się oknie uzupełniamy dane zgodnie z dokumentem. Następnie u dołu uzupełniamy pola dotyczące zakupionego samochodu ciężarowego. Pola KATEGORIA (KŚT), METODA AMORTYZACJI i STAWKA, zostaną uzupełnione przez system automatycznie, przy czym można je zmodyfikować.
Po zapisaniu danych system poprosi o wybór DEFINICJI pojazdu czyli czy jest to pojazd:
W przypadku wyboru definicji:
POWYŻEJ 3,5 TONY I PONIŻEJ Z VAT-1/VAT-2 - do pojazdu zostanie przypisane prawo do odliczenia 100% podatku VAT bez dodatkowych formalności,
PONIŻEJ 3,5 TONY BEZ VAT-1/VAT-2 - pojawi się dodatkowa pozycja SPOSÓB UŻYWANIA, w której należy wskazać jakie przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT (50% lub 100%).
W przypadku wyboru definicji jako PONIŻEJ 3,5 TONY BEZ VAT-1/VAT-2 do wyboru są dwie opcje sposobu użytkowania:
PRYWATNIE I W DZIAŁALNOŚCI - do pojazdu zostanie przypisane prawo do odliczenia 50% podatku VAT a w kolumnie 13 KPiR będzie ujmowane 75% wartości netto powiększonej o kwotę podatku VAT, która nie podlega odliczeniu,
TYLKO W DZIAŁALNOŚCI - do pojazdu zostanie przypisane prawo do odliczenia 100% podatku VAT oraz wyświetli się dodatkowe okno, w którym należy uzupełnić aktualny stan licznika i datę pomiaru (jeśli stan licznika nie zostanie podany to nie będzie można przypisać wydatku do danego pojazdu) a w kolumnie 13 KPiR będzie ujmowane 100% wartości netto.
Tak zaksięgowany wydatek w przypadku czynnych podatników VAT trafi do Rejestru zakupu VAT w wartości 100% lub 50% (w zależności od prawa do odliczenia VAT) oraz w KPIR w kolumnie 13 - pozostałe wydatki będą ujmowane odpisy amortyzacyjne zgodnie z planem amortyzacji. Natomiast w przypadku podatników zwolnionych z VAT wydatek trafi do KPIR w kolumnie 13 - pozostałe wydatki w kwocie brutto w postaci odpisów amortyzacyjnych zgodnie z planem amortyzacji. Plan amortyzacji można zobaczyć w zakładce EWIDENCJA » ŚRODKI TRWAŁE, gdzie należy kliknąć w nazwę pojazdu i w pojawiającym się oknie zostanie wyświetlony PLAN AMORTYZACJI.