System przewiduje możliwość dodawania do DRA płatności służących jedynie rozliczeniu deklaracji. Neutralna płatność nie wywołuje skutku księgowego, dzięki temu składki nie są nigdzie księgowane ani ujmowane przy wyliczaniu zaliczki na podatek, a co za tym idzie również przy tworzeniu zeznań podatkowych. Poniżej przedstawiamy przykłady zastosowania tej funkcji w systemie wFirma dla biur rachunkowych.
Po porodzie przedsiębiorca stara się o przyznanie zasiłku macierzyńskiego. Dopóki nie otrzyma świadczenia co do zasady opłaca pełne składki. Wtedy po uzyskaniu zasiłku, gdy deklaracje były sporządzane z wykazaniem składek w miesięcznej wysokości, należy sporządzić korekty deklaracji począwszy od miesiąca, w którym nastąpił poród.
Przedsiębiorca otrzymał decyzję o przyznaniu zasiłku 27 październiku, a jednak samo świadczenie przysługiwało od dnia porodu, czyli od 10 września. Za wrzesień zostały opłacone składki w pełnej wysokości, przez co konieczne będzie sporządzenie korekty za ten miesiąc.
Po dodaniu deklaracji korygujących system wyświetli informację o powstałej nadpłacie. Jednakże ze względu na fakt, że w kolejnych miesiącach przedsiębiorca będzie podlegał wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu nadpłaty nie można przenieść na poczet przyszłych składek.
W tej sytuacji bez znaczenia będzie czy przedsiębiorca decyduje się na wnioskowanie o zwrot nadpłaconych składek na konto, czy na przekazanie nadpłaty na poczet przyszłych, składek powinien rozliczyć deklarację poprzez neutralną płatność.
Neutralna płatność do deklaracji korygującej powinna być dodana poprzez kliknięcie na korektę, po pojawieniu się okna przejście do zakładki PŁATNOŚCI i wybór z górnego paska DODAJ NEUTRALNĄ PŁATNOŚĆ.
W deklaracji korygującej za wrzesień minusem poprzedza się pełne wartości składek nadpłaconych (różnica między deklaracją pierwotną a korektą).
Dzięki temu system nie będzie wyświetlał informacji o nierozliczonej deklaracji.
Należy pamiętać, że w przypadku otrzymania zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne za przedsiębiorcę, gdy składki były pierwotnie:
Zwrot składek na FP ujmowanych początkowo w kosztach należy zaksięgować na przychód poprzez PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY » DODAJ INNY PRZYCHÓD » POZOSTAŁE PRZYCHODY (DW) w faktycznej dacie otrzymania środków z ZUS.
Natomiast, aby przenieść nadpłacone składki na poczet przyszłej należności, należy po wygenerowaniu deklaracji za kolejny miesiąc:
Instrukcja wprowadzania dowodów wewnętrznych dokumentujących przychody znajduje się w opracowaniu Dowody wewnętrzne dokumentujące przychody.
Pracodawca zatrudnia osoby na podstawie umowy o pracę. Lista płac za wrzesień została sporządzona na kwotę 4363,64 zł, a faktycznie pracownik dostał wynagrodzenie 3818,18 zł. W deklaracji ZUS została wykazana błędna podstawa naliczenia składek. Pracodawca pospieszył się i wysłał deklarację do ZUS. W związku z tym, że wykazano w niej kwotę niezgodną z rzeczywistą przedsiębiorca powinien sporządzić korektę deklaracji za listopad (po uprzednim zmodyfikowaniu listy płac).
Jeżeli deklaracja pierwotna została opłacona i rozliczona w systemie, to przy generowaniu deklaracji korygującej system wyświetli informację o nadpłacie.
W tym przypadku do deklaracji korygującej powinna być dodana neutralna płatność. Aby ją dodać wystarczy kliknąć na korektę, po pojawieniu się okna przejść do zakładki PŁATNOŚCI i wybrać z górnego paska DODAJ NEUTRALNĄ PŁATNOŚĆ. Przy korekcie nadpłacone kwoty należy podać poprzedzając je znakiem minus.
Przy sporządzaniu deklaracji za kolejny miesiąc, gdy przedsiębiorca przekazuje nadpłacone składki na poczet przyszłych zobowiązań powinien:
W ten sposób zostanie rozliczona ta nadpłata.