System wfirma dla biur rachunkowych pozwala na wygenerowanie deklaracji VAT-7/VAT-7K dla klienta. Aby było to możliwe, w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK VAT powinna zostać zaznaczona opcja: “płatnik VAT”. Dodatkowo należy zaznaczyć za jakie okresy będzie składana deklaracja: miesięcznie czy kwartalnie.
W celu wygenerowania deklaracji VAT klientów należy przejść na konto klienta i następnie do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT » DODAJ DEKLARACJĘ » DEKLARACJA VAT-7 lub DEKLARACJA VAT-7K.
Kolejny krokiem jest wybór okresu oraz celu złożenia deklaracji.
System automatycznie pobiera dane z rejestru VAT zakupów i sprzedaży.
W przypadku gdy po raz pierwszy generujemy deklarację VAT w serwisie, system wymusi uzupełnienie ewentualnej kwoty nadwyżki podatku z poprzedniej deklaracji. Wartość nadwyżki wprowadza się ręcznie do poz. 42 (wersja 17 deklaracji). Przy wystawianiu kolejnych deklaracji pozycje te będą wypełniane automatycznie, z pozostawioną możliwością modyfikacji.
W celu wysyłki deklaracji VAT klienta, biuro rachunkowe może skorzystać z dwóch sposobów:
Bezpośrednio z konta biura rachunkowego z zakładki: START » DEKLARACJE KLIENTÓW » SKARBOWE, gdzie oznaczamy deklarację, którą chcemy wysłać i z paska menu wybieramy funkcję WYŚLIJ DO URZĘDU.
Bezpośrednio z konta klienta z zakładki: START » PODATKI » PODATEK VAT, gdzie oznaczamy deklarację, którą chcemy wysłać i z paska menu wybieramy funkcję WYŚLIJ/EKSPORTUJ » WYŚLIJ DO URZĘDU.
W oknie, które się pojawi należy przejść do:
Po dokonaniu poprawnej wysyłki przy danej deklaracji VAT pojawi się zielona koperta.
Do deklaracji można pobrać UPO (urzędowe poświadczenie odbioru). W tym celu należy zaznaczyć deklarację i z górnego menu wybrać opcję POBIERZ UPO. Dzięki temu pobrany zostanie katalog w którym znajdą się:
Jeśli deklaracja została opłacona należy na koncie klienta odnotować ten fakt.
W tym celu należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT, zaznaczyć odpowiednią deklarację i wybrać z górnego menu opcję ROZLICZ. W wygenerowanym oknie należy uzupełnić datę zapłaty oraz kwotę uiszczonej opłaty. W przeciwnym wypadku zostanie ona uwzględniona w nieuregulowanych zobowiązaniach.
W celu podpięcia dokumentów do deklaracji VAT np. potwierdzenia zapłaty należy przejść na konto klienta. Następnie należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT, gdzie należy kliknąć na wybraną deklarację. W oknie podglądu deklaracji należy przejść do zakładki DOKUMENTY » DODAJ.
Wówczas pojawi się okno, gdzie można podpiąć różnego rodzaju dokumenty na podstawie:
szablonu,
pliku,
adresu URL.
Jeśli zostanie doksięgowany dokument do okresu, w którym została już wygenerowana deklaracja wówczas w zakładce START » PODATKI » PODATEK VAT pojawi się okienko ze strzałką informującą o nieaktualności deklaracji.
W tej sytuacji konieczne będzie sporządzenie korekty deklaracji.