Podatnicy, wykorzystujący w działalności pojazd, co do zasady są zobowiązani do posiadania polisy ubezpieczeniowej. Poniższy artykuł przedstawia w jaki sposób zaksięgować obowiązkowe (OC) oraz dodatkowe (AC, GAP) ubezpieczenie pojazdu
Pierwszym krokiem jaki należy wykonać jest wprowadzenie do systemu pojazdu, którego dany wydatek dotyczy, szczegółowe postępowanie wprowadzania pojazdu do systemu zostało opisane w artykule: Dodawanie pojazdu do systemu
Wydatki związane z polisą ubezpieczenia samochodu osobowego (OC) wykorzystywanego w działalności są ujmowane w zależności od tego na jakich zasadach pojazd jest wykorzystywany w firmie, w przypadku:
Tym samym polisę należy księgować w zależności od formy wykorzystywania pojazdu w działalności.
Polisę ubezpieczeniową należy zaksięgować poprzez zakładkę WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA (BEZ VAT)/ WYDATEK (w przypadku podatników zwolnionych z VAT) » INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z BIEŻĄCYM UŻYTKOWANIEM POJAZDU. Jako numer dokumentu należy wprowadzić "polisa nr ...", natomiast w danych kontrahenta ręcznie należy wpisać dane ubezpieczyciela. Następnie należy wybrać pojazd, którego dotyczy dany wydatek i zapisać.
Polisę ubezpieczeniową należy zaksięgować poprzez zakładkę WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA (BEZ VAT)/ WYDATEK (w przypadku podatników zwolnionych z VAT) » INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ. Jako numer dokumentu należy wprowadzić "polisa nr ...", natomiast w danych kontrahenta ręcznie należy wpisać dane ubezpieczyciela. Następnie należy wybrać pojazd, którego dotyczy dany wydatek i zapisać.
Ubezpieczenie AC oraz GAP, są ubezpieczeniami nie obowiązkowymi, mogą one stanowić koszt w pełnej wartości, jeżeli wartość pojazdu nie przekracza kwoty 150 tys zł. Jeżeli wartość pojazdu przekracza ten limit, wówczas do kosztów można zaliczyć wyłącznie wartość proporcjonalną.
Księgując polisę ubezpieczeniową w polu RAZEM, należy wprowadzić pełną wysokość polisy jeżeli wartość pojazdu nie przekracza kwoty 150 tys zł. lub wartość proporcjonalną jeśli wartość pojazdu przekracza 150 tys zł.
Polisę ubezpieczeniową należy zaksięgować poprzez zakładkę WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA (BEZ VAT)FAKTURA (BEZ VAT)/ WYDATEK (w przypadku podatników zwolnionych z VAT) » INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z BIEŻĄCYM UŻYTKOWANIEM POJAZDU. Jako numer dokumentu należy wprowadzić "polisa nr ...", natomiast w danych kontrahenta ręcznie należy wpisać dane ubezpieczyciela, wypełnić pozostałe dane zgodnie z dokumentem polisy, a następnie należy wybrać pojazd, którego dotyczy dany wydatek i zapisać.
Polisę należy zaksięgować korzystając ze ścieżki WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA (BEZ VAT)/FAKTURA (BEZ VAT)/ WYDATEK (w przypadku podatników zwolnionych z VAT). Jako numer dokumentu, należy wprowadzić "Polisa nr ...", natomiast jako kontrahenta wpisać dane towarzystwa ubezpieczeniowego. W polu RODZAJ WYDATKU, należy wybrać INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ oraz wypełnić pozostałe dane zgodnie z dokumentem polisy.