Zleceniobiorca zgłoszony do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego ma prawo do świadczeń finansowych z ZUS w przypadku powstania niezdolności do świadczenia swoich usług przy założeniu, że przeszedł on przez okres wyczekiwania. W artykule wyjaśniamy jak rozlicza się zasiłek zleceniobiorcy w systemie wFirma dla biur rachunkowych. Dzięki tej funkcji zasiłek zostanie wyliczony poprawnie, a w wygenerowanych deklaracji zostanie uwzględniony ten okres, co usprawni cały proces.
W przypadku, gdy zleceniobiorca posiada już prawo do zasiłków z ZUS w przypadku powstania niezdolności do świadczenia pracy, wtedy przy absencji zleceniobiorcy użytkownik systemu powinien wprowadzić danej osobie nieobecność z poziomu zakładki KADRY » PRACOWNICY, gdzie należy kliknąć w pracownika i przejść do pod zakładki CZAS PRACY » NIEOBECNOŚCI » DODAJ.
W wygenerowanym oknie użytkownik powinien uzupełnić podstawowe parametry nieobecności w tym podstawę wynagrodzenia chorobowego.
Zasiłek zleceniobiorcy w przypadku choroby określany jest na bazie podstawy wymiaru zasiłku.
Wymiar zasiłku zleceniobiorcy użytkownik powinien określić na bazie wygenerowanej w systemie kartoteki dochodowej, którą można utworzyć z poziomu zakładki KADRY » PRACOWNICY, gdzie należy zaznaczyć danego pracownika a następnie wybrać DRUKUJ » KARTOTEKA DOCHODOWA.
System wygeneruje okno w którym należy wskazać parametry kartoteki w tym jej rodzaj, następnie klikamy DRUKUJ.
Kartoteka dochodowa w formie pliku PDF zostanie automatycznie pobrana na dysk użytkownika.
Podstawa wymiaru zasiłku wyliczana jest w oparciu o sumie osiągniętego przychodu danego zleceniobiorcy w określonym przedziale czasowym pomniejszoną o sumę pobranych w danym okresie składek na ubezpieczenia społeczne danej osoby. Osiągnięty wynik należy podzielić przez liczbę miesięcy uwzględnianych przy wyliczeniach podstawy wymiaru zasiłku.
Wprowadzona do systemu absencja zleceniobiorcy a określoną podstawą zostanie automatycznie ujęta w wygenerowanych w systemie listach płac, które generuje się z poziomu zakładki KADRY » LISTY PŁAC » ZBIORCZE » DODAJ » LISTĘ PŁAC (umowy zlecenie).
Po określeniu parametrów listy płac system wygeneruje okno w którym ujęte zostaną potencjalne wypłaty dla zleceniobiorców. Użytkownik powinien zweryfikować poprawność wpisów a następnie kliknąć ZAPISZ, dzięki czemu lista płac zostanie dodana do systemu.
Natomiast wygenerowane w systemie listy płac i rozliczenia w nich zawarte znajdują swoje odzwierciedlenie w wygenerowanych w programie deklaracjach rozliczeniowych DRA oraz dołączonych do nich raportach imiennych, które utworzyć można z poziomu zakładki START»ZUS»DEKLARACJE ROZLICZENIOWE»DODAJ. Tak przygotowana deklaracja będzie zawierać odpowiednie raporty imienne dzięki czemu będzie ją można przekazać bezpośrednio do ZUS. O czym więcej E-deklaracje - wysyłka elektroniczna deklaracji.
Dzięki nowym funkcjonalnościom użytkownicy systemu wFirma dla biur rachunkowych mogą jeszcze sprawniej zarządzać kadrami i płacami w firmie!