Wraz z końcem okresu prowadzenia działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach należy zgłosić ten fakt do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Należy pamiętać także o zmianie ustawień w systemie, aby w kolejnych deklaracjach składki wykazywane były z odpowiednim kodem i w odpowiedniej wysokości. Koniec okresu preferencji w systemie wFirma dla biur rachunkowych nie będzie skomplikowany po lekturze naszego artykułu.
Działalność prowadzona na preferencyjnych warunkach trwa przez 24 pełne miesiące.
W sytuacji, gdy rozpoczęcie tego okresu przypada pierwszego dnia miesiąca np. działalność rozpoczęta 1 lutego 2021 r. to koniec preferencyjnych warunków datowany będzie na dzień 31 stycznia 2023 r.
Natomiast, gdy działalność założona zostaje w trakcie miesiąca i osoba zostaje zgłoszona z kodem 05 70 np. 5 lutego 2021 r. to okres preferencyjnego opłacania ZUS trwać będzie do końca lutego 2023 r., zgodnie z zasadą 24 pełnych miesięcy okresu preferencji.
O końcu okresu preferencji należy poinformować ZUS składając odpowiednie dokumenty zgłoszeniowe. W pierwszej kolejności należy dokonać wyrejestrowania z dotychczasowych ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA. W tym celu należy przejść do zakładki START » ZUS » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ » ZUS ZWUA.
W następnym kroku należy wskazać za kogo będzie generowana deklaracja zgłoszeniowa.
W otwartym oknie Dodawania zgłoszenia należy w rubryce “wyrejestrowanie od dnia” wpisać dzień następny po dniu zakończenia okresu preferencyjnych warunków opłacania składek. Wyrejestrowanie następuje z kodem ubezpieczenia 05 70 X X, a kod przyczyny wyrejestrowania to 600 czyli inna przyczyna wyrejestrowania.
Po wyrejestrowaniu się z ubezpieczeń należy ponownie zgłosić się do ubezpieczeń:
Deklaracje te można wygenerować w zakładce START » ZUS » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ » ZUS ZUA lub ZUS ZZA.
W następnym kroku należy wskazać za kogo będzie generowana deklaracja zgłoszeniowa.
Po kliknięciu “Dalej” otworzy się okno, w którym w miejscu "data powstania obowiązku ubezpieczenia" należy wprowadzić pierwszy dzień podlegania pod standardową wysokość składek ZUS (będzie to ten sam dzień, z którym nastąpiło wyrejestrowanie po zakończonym okresie preferencji). Kod tytułu to:
Przedsiębiorca może również dokonać na tym druku zgłoszenia do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych.
Wygenerowane deklaracje zgłoszeniowe należy przekazać do ZUS. Co ważne, w pierwszej kolejności należy przesłać ZWUA, a dopiero po jej przyjęciu wysłać ZUA/ZZA, aby deklaracje zostały przetworzone w odpowiedniej kolejności. W systemie można sporządzić zestaw deklaracji, w którym oznacza się kolejność deklaracji. W tym celu proszę zaznaczyć obie deklaracje a następnie z paska opcji wybrać WYŚLIJ DO ZUS i kliknąć WYŚLIJ ZESTAW DO ZUS. W konsekwencji otworzy się okno, w którym za pomocą przeciągnięcia będzie możliwe dokonanie zmiany kolejności deklaracji w zestawie. Z poziomu tego okna należy zdefiniować nazwę zestawu. A następnie wybrać DALEJ i go wysłać.
Po wygenerowaniu ostatniej deklaracji rozliczeniowej DRA z ujęciem preferencyjnych składek ZUS, należy zmienić schemat opłacania składek. W tym celu należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI » ZUS.
Po pojawieniu się okna w części ZUS » OGÓLNE w polu schemat składek należy wybrać schemat zgodny z przysługującymi preferencjami. Schemat:
Wybrany i zapisany w tym miejscu schemat składek będzie determinował wyliczenie deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA w systemie.
Po wybraniu odpowiedniego schematu składek można wygenerować deklarację rozliczeniową ZUS DRA, gdzie będzie wykazany nowy kod ubezpieczeniowy oraz zmieni się podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Można ją wygenerować poprzez START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ.
Tak wygenerowaną deklarację użytkownik biura rachunkowego może opublikować swojemu klientowi.
Dzięki systemowi wFirma dla biur rachunkowych użytkownik może w szybki i sprawny sposób przejść przez pełen proces przerejestrowania w ZUS w przypadku zakończenia obowiązywania okresu preferencji przedsiębiorcy.
Aby klientowi nie przychodziły powiadomienia o zakończeniu ulg w ZUS musi po zalogowaniu się na swoje konto (użytkownik: Przedsiębiorca) przejść do START » TERMINARZ z menu AKCJE po prawej stronie wybrać PRZYPOMNIENIA i odznaczyć opcję PODATKI.
Wtedy nie będzie otrzymywał automatycznych wiadomości dotyczących zakończenia ulg w ZUS, podatków i opłacania składek. Co ważne, w dalszym ciągu przedsiębiorca będzie otrzymywał powiadomienia o podatkach i składkach wysłane przez biuro rachunkowe (nie będą wysyłane jedynie automatyczne wiadomości systemowe).